Teknik och våra barn

Med de flesta människor inkopplad hela tiden, undrar jag ofta vilken effekt tekniken har på våra barn. Vissa säger teknik är ett annat användbart verktyg för lärande som gör våra barn smartare och vissa säger att det är att ha någon signifikant effekt alls. Ändå andra föreslår att teknikanvändning är uppmuntrande social isolering, öka uppmärksamhetsproblem, uppmuntra ohälsosamma vanor, och i slutändan förändra vår kultur och hur människor interagerar.

Medan det inte finns ett orsakssamband mellan teknikanvändning och mänsklig utveckling, jag tror att några av de korrelationer är starka nog att uppmuntra dig att begränsa dina barns skärmtiden.

Lucélia Ribeiro , 2008

Är tv verkligen så skadligt för barnen? Beroende på showen och varaktighet tittar, ja. Forskare har funnit att exponering för program med snabba redigeringar och scen nedskärningar som blinkar orealistiskt över skärmen är förknippade med utvecklingen av uppmärksamhetsproblem hos barn. Som hjärnan blir överväldigad med förändrade stimuli, slutar det sköter någon sak och börjar zonindelning ut. För mycket exponering för dessa frenetiska program ger hjärnan mer övning passivt acceptera information utan djupt bearbeta det.

Men inte alla program är dåliga. Barn som tittar långsamma tempo tv-program som Sesame Street är inte lika benägna att utveckla uppmärksamhetsproblem som barn som tittar serier som The Power Puff Girls eller Johnny Neutron. Utbildnings shower långsam tempo med färre stimuli på skärmen som ger barnen möjlighet att öva sköter informationen. Barnen kan sedan öva att göra kopplingar mellan nya och tidigare kunskap, manipulera information i arbetsminnet, och problemlösning.

Leonid Mamchenkov , 2007

Slutgiltigt, är en bra tumregel att begränsa tv tittar på en timme till två timmar om dagen, och hålla utkik efter en glänsande ögon borrade blick på ditt barns ansikte. Detta är ett säkert tecken på att hans eller hennes hjärna har slutat fokusera och det är definitivt dags att stänga av röret så att han kan börja tänka, skapa och att känslan av saker igen (alla åtgärder som växer snarare än lugna hjärnan) .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>