Utvecklingen av online-spel

Första åren av utveckling

I början av 1950-talet skapade en högskolestudent ett spel likt Tre i rad för en klass projekt som ska spelas på dinosaurier datorer i dessa dagar komplett med katodstrålerör för skärmen. 1960-talet hade MIT studenter programmering ett spel som heter “Space krig” som kan spelas med två personer över en primitiv nätverk. Det sena 1960-talet kom de första “riktiga” tv-spel som bordtennis och shooter spel.

70-talet – Spelet börjar

Allvarliga onlinespel började med den första interaktiva online-spel , testa lykan som heter ADVENT. I själva verket nätverks spel fick conceptualized med ADVENT. Networked spel hade användare spelar mot varandra i en online fantasivärld. Den första nätverks Spelet hette Mazewar, ett spel som deltar i nätverk spelare som reser genom en labyrint och försöker döda varandra.

social-2

Nästa kom mellanmänskliga interaktionen i en multi-player miljö. Den första spelet hette DUNGEN. DUNGEN hade spelare som tävlar mot varandra för att slutföra en rad uppdrag. DUNGEN försedd med nya inställningar och spelare varje gång användaren inloggad.

Den sena 1970-talet inleddes videospel vurm med fler och fler hushåll får dator kunniga. Som en naturlig följd, folk började skriva sina egna spel för hemdatorer. Dessa programmeringshobby handlas och sålde dessa inhemska spel på lokala marknader.

Andra förändringar under 1970-talet var hem spelkonsoler som används spelkassetter. Det innebar folket kunde samla spelkassetter för en basenhet istället för att ha skrymmande spelkonsol system.

80-talet – en del paus före stormen

1980-talet såg växande vurm för video och dataspel vurm, men onlinespel var inte vid horisonten ännu. Nya spel med bättre ljud och grafik infördes och vunnit popularitet. Pole Position och Pac-man var två som uppnått stor popularitet. Det var under 1980-talet då Nintendo introducerade sin första spelsystem.

90-talet – revolution börjar

1990-talet såg den fenomenala tillväxten i både popularitet och teknik främst på grund av ökningen av 3-D och multimedia.

Myst införde intellektuella äventyrsspel spel på CD-ROM-formatet. Snyggare 3-D grafik hårdvara gjort FPS (first person shooter) spel som Quake möjligt.

Slutet av 1990-talet såg den exponentiella tillväxten av Internet, MUD (multi-användare dungeons) som gjorde onlinespel mycket populära. Nya och förbättrade grafiska gränssnitt hade människor över hela världen spelar mot varandra inte bara i FPS-spel, men också i realtid strategispel (RTS-spel) samt tredje person spel som Grand Theft Auto.

Detta var också den period då hemsidor börjat erbjuda online-spel som Tetris, ping pong, Mario Bros, Super Mario, och andra gratis online flash-spel och icke-flash baserade spel gratis för att spela efter registrering med dem. Detta sköt riktigt onlinespel i den populära psyket.

21st Century – världen är bara en lekplats

Första åren av 21-talet dominerades av DVD-CD-ROM. Det har förändrat hur online-spel spelas. De senaste spelsystem såsom Sonys Playstation och Microsofts X-box har nätverksfunktioner för att göra det möjligt för människor spelar med varandra i realtid från hela världen. Exponentiellt växande bredbandstjänster har gjort att spela dessa onlinespel möjligt i sann bemärkelse.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>